Handbal in de pers: de cijfers

In aanloop van de Algemene Vergadering die eind deze week doorgaat in Berchem publiceren we vandaag een overzicht hoe onze sport in 2016 in de media kwam. Het overzicht betreft algemene cijfers evenals een overzicht van de papieren en digitale kranten. We ronden het overzicht af met de sociale media en hoe jullie met onder andere het maandelijkse persoverzicht daar voordeel voor jullie club kunnen uit halen.

In 2016 verschenen er maar liefst 4661 artikels over handbal. Via onderstaand overzicht krijgen jullie een beeld hoe de aandacht voor onze sport verdeeld is over de regio’s.

Communicatie: voordeel voor de clubs

Sinds november 2016 publiceert de communicatiedienst van de VHV ook een maandelijks persoverzicht. Het is meer dan een ‘kijk eens hoeveel wij in de pers komen’ verhaal. Het is een werkinstrument.

In de rechterbovenhoek van elk persoverzicht is een zoekfunctie.  Wanneer je de naam van je club invult (Bocholt, Gent, Kortrijk …) dan komt er niet veel later een selectie van artikels. Elk artikel is apart downloadbaar waardoor je club zelf een dossier kan aanmaken om partners proberen te overtuigen om te investeren in jullie club.  De VHV reikt je club daarvoor een tool aan én doet het werk voor je club. Het enige wat je moet doen is de artikels downloaden.

De VHV investeert in communicatie om de algemene bekendheid van onze sport te vergroten en de sport dichter bij de mensen te brengen. Hoe vaker het handbal in de media komt, hoe groter de kans is dat mensen het nieuws gaan oppikken en mogelijk zet het mensen ertoe aan om, op welk niveau ook, beginnen te handballen. Het gevolg kan/moet natuurlijk zijn dat de vele aandacht die onze sport krijgt ook de bedrijfswereld niet ontgaat. Het is de doelstelling van de VHV om in 2017 de persaandacht proberen te kapitaliseren.

Zelf nieuws maken

De communicatiedienst van de VHV/KBHB heeft in 2016 over 14 verschillende onderwerpen in totaal 90 persberichten verstuurd. Vaak werd er gecommuniceerd over topsport (BENE-League, Red Wolves, ...) maar breedtesport, G-sport, scheidsrechters enz werden ook in het communicatieverhaal betrokken. Als er geen aanleiding was dan zorgde de communicatiedienst zelf voor een aanleiding en maakte het zelf nieuws dat gretig werd opgenomen door kranten, websites, enz.

Vergelijking 2015 - 2016

Kunnen we en mogen we vergelijken met 2015? Omdat we alleen maar cijfers van papieren en digitale kranten hebben kunnen traceren hebben we ons beperkt tot deze twee media.

Opvallend is dat het aantal berichten via Belga in 2016 fors gegroeid is waardoor we nu ook heel vaak berichten op onze smartphone en/of tablet kunnen lezen.  Op digitaal gebied kennen we een forse groei.

Het Belang van Limburg/Het Nieuwsblad deed heel vaak beroep op de persdienst van de VHV en dat blijkt ook uit de cijfers.  Jammer is de forse terugval van het aantal artikels in Gazet van Antwerpen. Het Laatste Nieuws kende ook een flinke terugval.

Sociale media: zet je sport ook zélf in de spotlights

De sociale media is niet meer weg te denken en ook daar zet onze communicatiedienst veel op in. Clubs en hun leden kunnen de groei nog laten toenemen door zelf actief mensen uit te nodigen om de Facebookpagina’s van de Vlaamse Handbalvereniging en het Belgian National Handbalteam.

Meer cijfers en analyses

Het papieren krantenoverzicht leert ons dat Het Laatste Nieuws de grote schrokop is met die opmerking dat deze krant zich veelal beperkt tot kleine artikels van maximaal 100 tot 150 woorden. Deze artikels zijn vaak terug te vinden in de regionale pagina’s. Het handbal haalt in de nationale edities van Het Laatste Nieuws weinig het nieuws. De reden is dat er vanuit de redactie momenteel geringe aandacht is voor onze sport … al moeten we er meteen ook aan toevoegen dat het voorbije half jaar er duidelijk een stijging van het aantal artikels in de nationale edities is. Jammer, deze krant publiceert zeer weinig foto’s.

De krant die veel aandacht besteedt aan het handbal is Het Belang van Limburg. Drie tot vier keer per week haalt onze sport de krant. Op maandag is er een volledige pagina van het Handbal en heeft Ivo Kwanten oog voor dames, heren, jeugd, enz.  Ivo Kwanten heeft ook heel vaak contact met de clubs en vraagt om hem nieuws aan te leveren. Vanuit de federatie zijn we dankbaar voor zoveel aandacht en kunnen we de clubs alleen maar vragen om zoveel mogelijk informatie te bezorgen.

Wat betreft de persaandacht in Wallonië is Sud Presse de grote verslaggever. Zij hebben een heel gespreid aanbod gaande van regionale competities over nationale competities tot nationale ploegen op elk niveau (heren, dames, jeugd). De artikels van Sud Presse zijn gebundeld en komen uit vijf kranten: La Meuse, La Capital, La Province, Nord Eclair, La Nouvelle Gazette.

Vers l’Avenir heeft veel aandacht voor het regionale handbal en handbal in het Brusselse. De papieren artikels worden ook online gepubliceerd maar zijn vaak alleen te lezen door abonnees.

Tot slot nog een woordje over Grenz Echo dat voor een kleine gemeenschap in ons land heel veel aandacht besteedt aan het handbal. Op regelmatige basis halen we daar zelfs de voorpagina.

De persberichten die onze communicatiedienst verstuurt worden vaak ook opgenomen door de digitale kranten. Cruciaal daarvoor is de samenwerking met het persagentschap Belga dat enerzijds onze persberichten overneemt en anderzijds in de loop van 2016 zelf actief artikels publiceerde.