Mei is maand van de sportclub
Vandaag stelde Sport Vlaanderen zijn nieuwste campagne voor. Onder het motto #sportersbelevenmeer wil Sport Vlaanderen elke Vlaming aan het sporten krijgen. De sportfederaties en de sportclubs worden hiervoor als onmisbare partners aanzien.
Sport Vlaanderen wil ons gedrag veranderen. Het Vlaamse sportagentschap gaat meer dan ooit voor de uitvoering van zijn missie: elke Vlaming aan het sporten krijgen.
“We doen dat niet langer door iedereen te zeggen hoe goed sport voor je is” staat te lezen in het persbericht. “Wel door iedereen te laten voelen hoe leuk sport is. Vandaag stelden de minster van Sport Philippe Muyters en algemeen directeur van Sport Vlaanderen Paul Rowe de eerste campagne van Sport Vlaanderen voor.”
“Als wij, van Sport Vlaanderen, je niet meer gaan zeggen waarom je moet sporten - omdat het je bloed doet stromen en je hersenen tot volle ontwikkeling brengt. omdat het je hersenen in beweging zet, en tegelijkertijd je hoofd leegmaakt. omdat het je zelfvertrouwen een boost geeft - als we dat dus allemaal niet meer zeggen: wat gaan we dan wel doen?”
“Wij gaan onze duizenden ambassadeurs inzetten - al die bekende en onbekende mensen die nu al sporten en hun belevingen graag delen op sociale media - en hun ervaringen delen met de hashtag #sportersbelevenmeer.”
“Wij gaan ook evenementen organiseren met onze belangrijkste partners, de federaties en de sportclubs. Dat is al zo in de maand mei, die wij uitroepen tot de Maand van de Sportclub. In die maand roepen we alle sportclubs op om hun deuren wagenwijd open te zetten met leuke en ludieke sportinitiaties. En de Vlamingen roepen we op om daar naartoe te gaan. Op onze campagnewebsite www.sport.vlaanderen/sportersbelevenmeer vind je een overzicht van alle evenementen, en een constante socialemediafeed van sporters die veel beleven en dat graag delen. Vier van die grote clubevenementen organiseren we met luide trom en veel weerklank. Met deze initiatieven willen we in de komende maanden tal van andere sportclubs inspireren en overtuigen om hun eigen initiatieven te organiseren.”
“Ik vind dit een leuke en zeer toegankelijke campagne van Vlaanderen Sport” zegt Wim Vos, voorzitter van de Vlaamse Handbalvereniging. “Met de hastaq #sportersbelevenmeer kan iedereen en op elk moment van de dag tonen hoe hij of zij aan het sporten is. Sociale media werkt prikkelend en op die manier kunnen andere mensen aangezet worden om hetzelfde te doen als de vriend/vriendin die het bericht gepost heeft of zelfs die prestatie te verbeteren. Ik hoop dat onze leden de komende weken massaal #sportersbelevenmeer gebruiken om te tonen dat ze op een gezonde en plezante manier sporten. In het speciaal doe ik een oproep aan de onze rolstoelhandballers die de voorbije weken getoond hebben dat sporten in moeilijke omstandigheden gezond en fijn kan zijn.”
Een freerunning-initiatie, op zondag 1 mei in De Loods in Vilvoorde: we maken van iedereen een actieheld-voor-een-dag, in een echte filmset en middenin een achtervolgingsscène.
- Piratennis, op maandag 16 mei in Heusden: tennis zoals echte piraten dat doen, met een piratenkanon.
- Een golfinitiatie, op zaterdag 21 mei in Herentals: de allereerste ter wereld met een hole-in-one-garantie.
- De Suppende Stadsgids, op zaterdag 28 mei, o.a. in Brugge: geschiedenis, schoonheid en sport ineen.
“We zetten al dat moois nog extra kracht bij met een tv-spot. In die humoristische spot, helemaal in de sfeer van de campagne, lichten we al een tipje van de sluier over wat er in de maand mei allemaal te beleven valt bij de sportclub. Vanaf vanavond, woensdag 27 april, loopt hij op tv.”
De clip kan je ook in het videogedeelte van onze website bekijken.